Tuesday, October 13, 2009

Ingatkan aku..

Saat ini, masih dalam kesibukan menyiapkan tugasan sebelum semester berakhir. Sekali lagi, medan peperangan untuk peperiksaan itu perlu aku tempuhi.. Untuk kesekian kali.. Kadang2, terfikir jua bilakah semua ini akan berakhir. Aku terlalu letih.. Letih dengan kehidupan yang menguji setiap inci keikhlasan.. Astarghfirullah.. Teringat kata2 Saidina Ali, "Apabila kamu merasa letih dengan kebaikan, sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal. Sekiranya kamu merasa seronok dengan dosa(maksiat), sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa itu akan berkekalan". Hm, mudah2an, ini adalah kebaikan.. Sedikit sebanyak kata2 ini menjadi penawar hati yang lara.
Jangan berhenti menuntut ilmu. 'When you stop learning you stop leading'. Berkembangnya ilmu melalui kepimpinan. Maka, tidakkah aku menidakkan tugas sebagai khalifah di muka bumi ini andai aku menolak untuk memimpin? Berjayakah kepimpinan tanpa ilmu? Saat ini, aku tahu,pencarian ilmu itu takkan pernah berakhir. Cuma mungkin penerimaan sesuatu ilmu itu berbeza..
'Semoga terus tabah dalam menuntut ilmu..'

No comments:

Post a Comment